#1 Gdańsk Embedded Meetup
- 18.00 - Adam Lasota - "Model Based Design"
- 18.50 - Przerwa na pizzę
- 19.10 - Piotr Strzałkowski - "Wprowadzenie do Ady"
Zapraszam na pierwsze spotkanie Gdańskiego Meetupu Embedded we wtorek 8 października w Hackerspace Trójmiasto.
Partnerzy pierwszego spotkania:
Hackerspace Trójmiasto: https://hs3.pl/
Dzięki ich gościnności mamy salę wykładową.
Solwit: https://solwit.com/
Dzięki nim w przerwie przyjedzie pizza i napoje.
Jetbrains: https://www.jetbrains.com/
Dzięki nim będziemy mieli do rozdania licencję na CLion albo dowolny inny ich produkt.
ST Microelectronics: https://www.st.com/
Dzięki nim będziemy mieli do rozdania eval boardy.
Zarówno technika Model Based Design, jak i język Ada mogą być dla niektórych z Was nieco tajemnicze. Dlatego zacznijmy od małego wprowadzenia, czym one właściwie są.
Model Based Design to technika tworzenia oprogramowania za pomocą diagramów, z których następnie automatycznie generowany jest kod. Dzięki niej możemy między innymi rozmawiać z ekspertami domenowymi wykorzystując zrozumiałe abstrakcje, a także generować testy i symulacje zachowujące to samo działanie co kod produkcyjny. Model Based Design jest chętnie wykorzystywany w systemach safety-critical na przykład dla lotnictwa. Jest nieoceniony przy implementacji algorytmów z Teorii Sterowania. Wykorzystuje się go również w innych typach oprogramowania embedded.
Ada to język programowania zaprojektowany z myślą o systemach safety-critical. Powstał pod koniec lat 70-tych na zlecenie departamentu obrony USA na potrzeby oprogramowania do myśliwców. Jest chętnie wykorzystywany wszędzie tam, gdzie priorytetem jest bezpieczeństwo i niezawodność - w wojsku, lotnictwie, kolei, czy branży kosmicznej. Filozofia Ady jest zupełnie odwrotna od C. Ada eliminuje wiele potencjalnie niebezpiecznych konstrukcji już w momencie kompilacji. Ostatnio bardzo popularny jest oparty na podobnej koncepcji język Rust. Adę można z powodzeniem stosować również w embedded, gdzie pomocne będą nie tylko mechanizmy obrony przed np. przepełnieniem tablic, ale również wysokopoziomowe abstrakcje jak klasy, czy interfejsy.
To tyle tytułem wstępu, teraz pora na szczegóły prezentacji i informacje o autorach.
Prezentacja 1:
Temat: Model Based Design
Opis:
Proces wytwarzania oprogramowania systemów wbudowanych jest trudny i czasochłonny. W obliczu potrzeby tworzenia coraz bardziej złożonego oprogramowania o wyższej jakości w krótszym czasie inżynierowie sięgają po Model Based Design. Metoda ta zmienia to, jak pracujemy, przenosząc zadania projektowe z laboratoriów i instalacji na wirtualny pulpit komputera. Pozwala ona deweloperowi również skupić się na kreatywnej części projektu. Poniższa prezentacja jest wprowadzeniem do metody MBD z przykładami.
Autor: Adam Lasota
O sobie:
Z wykształcenia i zamiłowania automatyk. Z branżą embedded związany od 2012 roku głównie w obszarze automotive. Doświadczony w projektowaniu i implementacji układów sterowania, symulacji czasu rzeczywistego i algorytmów przetwarzania sygnałów na platformach wbudowanych. Obecnie Senior Model Based Design Engineer w firmie UTC.
Prezentacja 2:
Temat: Wprowadzenie do Ady
Opis:
Zarys informacji na temat języka Ada z perspektywy dewelopera systemów wbudowanych - o aktualnej wersji i zbliżających się zmianach, zaletach i wadach w stosunku do innych popularnych języków niskopoziomowych oraz narzędziach, bibliotekach i społeczności związanej z tym językiem, a także o projektach opartych na tym języku.
Autor: Piotr Strzałkowski
O sobie:
Embedded Domain Manager w firmie Solwit S.A. Inżynier z dwunastoletnim doświadczeniem w branży systemów wbudowanych o specjalizacji w projektach automotive i safety-critical, zarazem miłośnik modelarstwa RC i tuningu mechanicznego wszelkich pojazdów.